۹ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

مهارت قرآن خواندن

فاذا قری القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون

1-استماع : با ادراک همراه است ..

2-انصات : با تفکر همراه است ..


قرائت : خواندن توام با تفکر را گویند

تلاوت : خواندن توام با تدبر را گویند

ترتیل:خواندن شمرده شمرده را گویند(فهم)

تدبر ب معنای واکاوی مسئله ست و تدبّر مرتبه بالاتری نسبت ب تفکّر است.


کتاب قران بر 4 بخش است:

1-عبارات : ویژه عوام

2-اشارات : ویژه خواص

3-لطائف:ویژه اولیاء

4-حقایق:ویژه انبیاء


تموم این مطلب با توضیحات بیشتر انشاء الله در آینده

اگر هم دوستانی قصد همکاری در این بارگاه قرآنی را دارند-بسیار استقبال می کنیم

+

و

+

ی مطلب دیگری در ارتباط با حضرت امیر علیه السلام ک شدیدا شنیدنی ست.

یاعلی مدد را شدیدا عشق است

مطلبی ک گفتم برا مولا علی علیه السلام هست :

    
خوارج در نماز جماعت به علی علیه السلام اقتدا نمی کردند زیرا او را کافر می پنداشتند. به مسجد می آمدند و با علی علیه السلام نماز نمی گذاردند و احیانا او را می آزردند.

علی علیه السلام روزی به نماز ایستاده و مردم نیز به او اقتدا کرده اند. یکی از خوارج به نام ابن الکواء فریادش بلند شد و آیه ای را به عنوان کنایه به علی  علیه السلام بلند خواند:

«و لقد اوحی الیک و الی الذین من قبلک لئن اشرکت لیحبطن عملک و لتکونن من الخاسرین» (زمر/ 65)؛ این آیه خطاب به پیغمبر است که به تو و همچنین پیغمبران قبل از تو وحی شد که اگر مشرک شوی اعمالت از بین می رود و از زیانکاران خواهی بود.


ابن الکواء با خواندن این آیه خواست به علی علیه السلام گوشه بزند که سوابق تو را در اسلام می دانیم، اول مسلمان هستی، پیغمبر تو را به برادری انتخاب کرد، در لیلة المبیت فداکاری درخشانی کردی و در بستر پیغمبر خفتی، خودت را طعمه شمشیرها قرار دادی و بالاخره خدمات تو به اسلام قابل انکار نیست، اما خدا به پیغمبرش هم گفته اگر مشرک بشوی اعمالت به هدر می رود، و چون تو اکنون کافر شدی اعمال گذشته را به هدر دادی.

علی علیه السلام در مقابل چه کرد؟!

تا صدای او به قرآن بلند شد سکوت کرد تا آیه را به آخر رساند.

    

    همین که به آخر رساند، علی علیه السلام نماز را ادامه داد. باز ابن الکواء آیه را تکرار کرد و بلافاصله علی علیه السلام سکوت نمود. علی علیه السلام سکوت می کرد چون دستور قرآن است که: «اذا قریء القرآن فاستمعوا له و انصتوا» (اعراف/ 204)؛ " هنگامی که قرآن خوانده می شود گوش فرا دهید و خاموش شوید ".


  

 و به همین دلیل است که وقتی امام جماعت مشغول قرائت است مأمومین باید ساکت باشند و گوش کنند.
بعد از چند مرتبه ای که آیه را تکرار کرد و می خواست وضع نماز را به هم زند، علی علیه السلام این آیه را خواند: «فاصبر ان وعد الله حق و لا یستخفنک الذین لا یوقنون» (روم/ 60)؛ " صبر کن وعده خدا حق است و فرا خواهد رسید. این مردم بی ایمان و یقین، تو را تکان ندهند و سبکسارت نکنند ". دیگر اعتنا نکرد و به نماز خود ادامه داد.


۵ نظر
قلبم را به حـبّــ ت خوش دار ...

تدبّر

اشکال این است که ما خیال کنیم تلاوت قرآن و انس با قرآن و رواج قرآن یعنى فقط همین. این، یک اشکال بزرگى است که مبادا ما دچار این بدفهمى و کج‏فهمى بشویم. بنده به این تلاوتها خیلى اعتقاد دارم. قبلها در بعضى از همین جلسات، علت این اعتقاد را هم عرض کردیم که دیگر تکرار نمى‏خواهم بکنم. و خوانندگان خوبمان و تلاوتگران مسلط و استاد و وارد را حقیقتاً ارجمند مى‏دانم، لیکن همه‏ى این‏ها مقدمه است؛ مقدمه براى حاکمیت فضاى فرهنگى قرآن در ذهن جامعه‏ى ما. یعنى شما جوان مسلمان، مرد و زن مسلمان، کودکان مسلمان باید با قرآن انس پیدا کنید. قرآن را به معناى حقیقىِ مخاطب قرار گرفتنِ در مقابل خدا، بخوانید و در آن تدبر کنید و از آن بیاموزید. مرحله‏ى بعدش هم عمل است؛ اما من مرحله‏ ى قبل از عمل را عرض مى‏کنم: آموختن قرآن، فهم معارف قرآن، تدبر در آیات قرآن و کلمات قرآنى.


بیانات حضرت آقا

۰ نظر
قلبم را به حـبّــ ت خوش دار ...

جانم فدای رهبرم



تا بازگشت حضرت مسافر

                  دلبسته ی آقای خراسانی خویشم

۳ نظر
قلبم را به حـبّــ ت خوش دار ...

نکته قرآنی 3

 

راه های بهره مندی از حمایت الهی در زندگی

 

وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ بَنىِ إِسرَْ ءِیلَ وَ بَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنىَ‏ْ عَشرََ نَقِیبًا  وَ قَالَ اللَّهُ إِنىّ‏ِ مَعَکُمْ  لَئنِ‏ْ أَقَمْتُمُ الصَّلَوةَ وَ ءَاتَیْتُمُ الزَّکَوةَ وَ ءَامَنتُم بِرُسُلىِ وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا لَّأُکَفِّرَنَّ عَنکُمْ سَیَِّاتِکُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتِهَا الْأَنْهَرُ  فَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَالِکَ مِنکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِیلِ(12/سوره مبارکه مائده)

خدا از بنى اسرائیل پیمان گرفت. و از آنها، دوازده نقیب [سرپرست‏] برانگیختیم. و خداوند (به آنها) گفت: «من با شما هستم! اگر نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و به رسولان من ایمان بیاورید و آنها را یارى کنید، و به خدا قرض الحسن بدهید [در راه او، به نیازمندان کمک کنید]، گناهان شما را مى ‏پوشانم [مى بخشم‏] و شما را در باغ هایى از بهشت، که نهرها از زیر درختانش جارى است، وارد مى‏ کنم. اما هر کس از شما بعد از این کافر شود، از راه راست منحرف گردیده است.

در آغاز آیه مورد بحث می فرماید:" ما از بنى اسرائیل پیمان گرفتیم که ب دستورات ما عمل کنند و ب دنبال این پیمان دوازده رهبر و سرپرست براى آنها برگزیدیم، تا هر یک سرپرستى یکى از طوائف دوازده ‏گانه بنى اسرائیل را بر عهده گیرد".

۰ نظر
قلبم را به حـبّــ ت خوش دار ...